Historiaa Vauxhall
suunnitteluosastosta

Vauxhallin
oma suunnitteluosasto perustettiin 1908. GM aloitti Euroopan
valloituksensa ja tuli Vauxhallin pääomistajaksi 1925. 1929 GM osti myös
Opelin, mutta GM:n silloinen pääsuunnittelija mystinen Harley Earl
halusi että Opel ja Vauxhall pitäisivät molemmat omat suunnittelu
mallinsa ja niin molemmille merkeille valmistettiin omat suunnittelu
studiot 1930. Earl kierisi säännöllisesti itse studioilla ja toi omia
näkemyksiään, ideoita ja toiveita kuuluviin, mm savimallinnuksessa.
Harley
J. Earl (November 22, 1893–April 10, 1969)
Harley työskenteli GM:n
palveluksessa 1927 - 1959 ja oli ensimmäinen suunnitteluosaston
toimitusjohtaja. Earl tunnetaan myös hyvin siitä että hän
suunnitteli Chevrolet Corveten, tästä syystä hän sai lempinimen
"Unelma-autojen isä". Toki hänen maineikkaaseen suunnittelu historiaansa
kuuluu joukko muitakin autoja. Vauxhall suunnittelijana hän ei
siis varsinaisesti toiminut, mutta perusti Vauxhallille oman
suunnittelustudion.


1966 Vauxhall suunnitteluosasto
esitteli yhden kuuluisimmistaan prototyypeistään, XRV . XRV oli
kaksipaikkainen urheiluauto joka esiteltiin Genevessä Maaliskussa 1966.
Samalla XRV oli myös ensimmäinen Vauxhallin suurelle yleisölle koskaan
esittelemä conseptiauto. XRV näytti tulevaisuuden suunnittelun
trendit totesi Vauxhallin suunnitteluosaston päällikkö David Jones.
Ennen kaikkea XRV antoi uudet tarkoitukset ja uutta potkua GM:n euroopan
suunnitteluosastolle. Auton suunnittelusta vastasi 1965 GM Amerikan
toimistosta Vauxhallille siirtynyt Wayne Cherry.


1971 Vauxhallin
suunnittelupäälliköksi nimettiin Amerikkalainen Wayne Cherry. 26 vuoden
ajan, jonka Wayne oli poissa Amerikasta hän kulutti pääasiassa
Vauxhallin suunnitteluosastolla erilaisetn konseptiautojhen parissa.
1970 Wayne suunnitteli edistyksellisen SRV (Styiling Research Vehile)
konseptiauton. 1983 Vauxhall ja Opel suunnitteluosastot sitten
yhdistettiin ja koko suunnittelu toiminta siirrettiin Rüsselsheimiin,
Wayne Cherry muutti Saksaan ja hänestä tehtiin suunnitteluosaston
päällikkö. 1992 Waynesta tuli GM:n suunnitteluosaston
toimitusjohtaja. Wayne Cherry jäi eläkkeelle 2004 kunnioitettavssa 67
vuoden iässä.

Wayne Cherry
Legendaarinen suunnitteluguru,
syntyi 1937. Hän oli vastuussa lähes kaikesta GM:n suunnittelusta
1970-luvulta lähtien. Siksi hän on yksi suurimmista suunnittelijoista ja
hänellä on ollut todella suuri vaikutus koko autoteollisuuden
kehityksessä.
muutama ote hänen suunnittelemista
autoista: Vauxhall: Chevette, Cavalier, Carlton Opel: Astra, Corse,
Calibra, Tigra Koko GM suunnittelu oli hänen käsissään :Buick,
Cadillac, Chevrolet, Chevrolet Truck, GMC, Hummer, Pontiac and Saturn.
Myös uudet Cadillac vision, the H2 Hummer, the Chevy SSR olivat hänen
työnäytteitään. Unohtamatta tietysti yli 100 erimerkeille tehtyä
konseptiautoa.
Vauxhall FE -sarja

Viimeiseksi jäänyt Victor
mallisarja esiteltiin Helmikuussa 1972. FE sarjassa käytettiin paljolti
FD sarjan ratkaisuja, mutta ulkomuoto oli "ylväämpi" ja lasipinta-alaa
oli huomattavasti entisiä malleja enemmän. Suunnitteliu "guru" David
Jonesin viimeinen haaste oli saada Vauxhallin aikaisempi tunnusmerkki,
eli konepeiton kaarevat muodot "flutet" takaisin. Tämä olikin hänen
viimeinen suunnittelu työnsä ennen eläkkeelle jäämistä. "Flutet" olivat
Vauxhallin tunnusmerkki aina autojen valmistamisen aloittamisesta aina
1950 luvulle asti, jolloin "flutet" jäi pois palatakseen viimeisen
oikean Vauxhallin konepeiton muotoihin takaisin.
FE sarja pitää julkaistessaan
sisällään Victor, Victor SL, Victor Estate, Victor SL Estate, VX 4/90,
Ventora ja Ventora Estate mallit. Peruskoreja on kaksi, Sedan ja Estate,
eli farmari. Mallisarjan alussa pohjapaloja oli kaksi. Sedanin pohja,
jossa taka iskunvaimentimet olivat pystysuorassa ja Estaten pohja, jossa
iskunvaimentimet olivat taasen vinottain, antaen näin enemmän leveyttä
tavaratilalle. 1976 kun mallisarjoja yhdisteltiin, Ventora jäi pois ja
kaikki autot tehtiin ns. farmarin pohjapalaan, eli iskunvaimentimet ovat
vinossa.

Pohjapalan mitat:
A |
665mm (26.20in) |
Etukallistuksenvakaajan kiinnityskorvakkeiden
sisäreunat |
E |
664mm (26.10in) |
Taka-akseliston ylempien varsien kiinnityskorvien sisempien
reikien keskikohdat |
B |
812mm (32.00in) |
Etuakseliston ylempien kiinnikkeiden keskikohdat |
F |
998mm (39.30in) |
Takajousien kuppien keskikohdat |
C |
814mm (32.10in) |
Etuakseliston alempien kiinnikkeiden keskikohdat |
G |
538mm (21.20in) |
Panhard tangon kiinnitysreijän keskipisteestä pohjapalan
keskilinjaan "Y" |
D |
678mm (26.70in) |
Taka-akseliston alakantovarsien korvakkeiden
sisempien reikien keskikohta |
Y |
|
Pohjapalan keskilinja |
Farmarin pohjapalaan oli
tehty myös lisä jäykiste vinottain tavaratilan pohjan alle. Tällä
jäykistettiin koria, koska hattuhylly, ja takapenkin takana olevat
ristituki jäivät luonnollisesti pois. Tämä aiheuttaa sen että Farmarin
tavaratilan lattia on ns. kaksi kerroksinen ja pohjalevyn alla on hyvää
säilytystilaa pikku tavaroille. Vararengas on kuitenkin Sedanin
tapaan taakaapäin katsottuna vasemmalla pystyssä. Farmarissa se on
peitetty hupulla ja lukittu akkuraudan tyyppisellä raudalla kiinni. Tätä
pientavaroiden säilytystilaa ei Vauxhall tehtailla osattu hyödyntää,
mutta omaani olen sinne saanut stereoiden pääteasteet, työkalut,
akkukaapeli ym. mukana pidettävää pikkutavaraa mahtumaan.

Kuvassa ´Z´ kuvaa lattian tasoa. Lattiaa vasten
mitatut mitat ovat vain keskenään verrattavissa, ja laskettavissa kun
tiedetään käytössäoleva lattian ja korin välinen mitta.
A = 1380mm (54.30in) |
F = 1092mm (43.00in) |
L = 1165mm (45.90in) |
Q = 503mm
(19.80in) |
V = 910mm
(35.80in) |
AB = 346mm (13.60in) |
B = 1148mm (50.90in) |
G = 1104mm (43.50in) |
M = 915mm
(36.00in) |
R = 477mm
(18.80in) |
W = 1712mm (67.40in) |
AC = 226mm ( 8.90in) |
C = 1384mm (54.50in) |
H = 606mm
(23.90in) |
N = 908mm
(35.70in) |
S = 200mm (
7.90in) |
X = 2004mm (78.90in) |
|
D = 348mm
(13.80in) |
J =
400mm (15.70in) |
O = 1359mm (53.50in) |
T = 292mm
(11.50in) |
Y = 2472mm (97.30in) |
|
E = 683mm
(26.90in) |
K = 1360mm (53.50in) |
P = 587mm
(27.00in) |
U = 1382mm (54.40in) |
AA = 182mm ( 7.20in) |
|

A = 136mm ( 5.40in) |
B = 1146mm (45.10in) |
C = 640mm (25.20in) |
D = 1190mm (46.90in) |
E = 1012mm (39.90in) |
F = 1473mm (58.40in) |
G = 632mm (24.90in) |
H = 1447mm (57.32in) |
J = 128mm ( 5.00in) |
K = 1424mm (56.40in) |
L = 245mm ( 9.60in) |