Ehkä todistaakseni todellisen tyhmyyteni, olen hankkiutunut muutaman FE korisen Vauxhallin omistajaksi.
1. Pääartikkeli on ehdottomasti oma
Isältä "peritty" Farmarini. Lukuisten kommelluksien
kautta se on noussut unohduksesta painuakseen taasen unohdukseen, mutta
vain noustakseen sieltä taas entistä ehompana ylös...

2.
Kaikki kuitenkin alkoi jo hyvissä ajoin ennen ajokortti-ikää. Ostin
vanhemmiltani Victor 2300SL ´72 eli ensimmäistä FE-sarjaa. Auto oli
todella mätä, ja niinpä siinä sitten opettelin hitsaamisen jalon
taidon... 7 vuotta autoa tuli rakennettua. Varoittavana
esimerkkinä autoharrastuksen iloista ja suruista tämä kyseinen
auto tuhoutui täydellisesti vain noin viikko valmistuttuaan.
Auto paloi täydellisesti. Lisään tarinaa autosta ja sen
kohtalosta myöhemmin.... Ohessa kuitenkin kuva "lopputuloksesta"
3.
Varaosa käyttöön tuli hankittua VX 2300 ´77 Espoosta. Yhtään kuvaa ei
tullut autosta otettua, koskapa tuo oli paljon ennen digikamera aikaa.
Kuvan esittämä auto on täysin vastaavan näköinen kuin varaosa autoni,
tosin minun oli punainen ja varustettu mauttoman suurella
etuspoilerilla, joka oli tehty pellistä. Puskurit oli katkaistu,
joten maski näkyi kokonaisuudessaan. Muistan että autosta,
ainakin sen purkuvaiheesta on jossain kuva, koetan löytää sen
tänne piristämään teitä kaikkia
4.
Totaali tuhon jälkeen tuli hankittua seuraava peli, joka oli yllättäen
niin ikään ´72 Victor 2300SL, tosin koriltaan paljon paremmassa kunnossa
kuin omani alkuhetkellä.
5.
Varaosa auto tuli edellisen mukana. Eipä siinä paljoa ollut...

6. Lähinnä varaosamielessä tuli hankittua myös tämä...
7.
..ja tämä.
8.
Pitkään himoitsin VX 4/90 sport mallia, sellainen kun tuli kaupan,
olihan se pakko hakea.
9.
Tämän Vauxhallin ostin, koska sen piti olla GLS malli, Vaan eipä
ollutkaan. Ihan perus VX ´77 johon oli vaihdettu joitakin GLS pisteosia.
10.
Pitkästä aikaa oikein käyttöautoksi tuli hankittua Vauxhall, ja mikäpä
muukaan kuin ´72 Victor. Tosin tämä on alkujaan ollut 1800DL johon
edellisten omistajien toimesta oli vaihdettu 2300 moottori.
11.
Pääasiassa hetken mielijohteesta tuli hankittua tämä 3300 moottorilla ja
ylivaihdelaatikolla varustettu malli. Moottori ja vaihteisto tosin eivät
jääneet minulle.
Auton lopullinen taru päättyi loppukesästä 2008, kun sen
hylky meni Stena metallin kierrätykseen. Pisteosat ja akselit
otin talteen.
12.
Erinäisten sattumien seurauksena huomasin olevani suomen ainoan
3300 Farmarin onnellinen omistaja. Näitä autoja on tehty vain 693kpl.
Tästä tulee vielä museoauto. Kuvassa auton edellinen omistaja
Marko Pätsikkä. Kuvan on ottanut Juha Forselius.
Auto on tällä hetkellä tallin suojissa odottamassa
museointia. Museointi projekti ei tule olemaan helppo. Laitan
muutamia kuvia tänne kun kerkiän....
13.
Samasta paikasta kuin tuo 3300 farkku, tarttui hihaan myös tämä melko
harvinainen VX farmari.
14.
Tulihan se vihdoin hankittua se aito ja alkuperäinen GLS
mallikin. ´77 mutta ´79 käyttöönotettu Vauxhall VX2300GLS löysi
tiensä minun hoiviin loppukesästä 2008. Ulkoisesti siistissä
autossa on toki melkoisen lailla ehostettavaa, mutta kesä 2009
olisi tarkoitus tällä kurvailla. Josko sitten vapuksi
liikenteeseen ?...
15.
Yksi pitkäaikainen haave toteutui, kun vuosia kestänyt etsintä
viimein tuotti tulosta. Ruotsalaista "keltaista pörssiä"
lukiessa vastaan tuli ilmoitus FE Ventorasta. Yhteyden otto
myyjään, ja kauppoja alettiin hieroa.
Auton osto ja haku oli melkoinen seikkailu, lue lisää Ventoran
omalta sivulta, mutta varo, juttu on melko pitkä... Ventoran
sivulle pääset klikkaamalla Ventoran kuvaa.

16.
Vaikkei kyseessä olekaan FE-korinen niin Vauxhall kuitenkin!
´78 Chevette HB GLS, josta on GLS merkit poistettu,
tekniikkana Opel Corsa A GSI 1.6i n.130hp + Getrag 240 + Opel
Kadet GT/E lukollinen taka-akseli.
Tämä vaimon "kauppakassi" on katsastusta vaille valmis. Josko
jo lähitulevaisuudessa.... |