Omat Autot

21. heinäkuuta 2009

Kotisivu
Kori ja Historiaa
Moottorit
Mallit
Omat Autot
FE-rekisteri
Ulkomaan ihmeet
Kotimaan tapahtumat

 

 

Ehkä todistaakseni todellisen tyhmyyteni, olen hankkiutunut muutaman FE korisen Vauxhallin omistajaksi.

 

1. Pääartikkeli on ehdottomasti oma Isältä "peritty" Farmarini. Lukuisten kommelluksien kautta se on noussut unohduksesta painuakseen taasen unohdukseen, mutta vain noustakseen sieltä taas entistä ehompana ylös...

 

 

 

2. Kaikki kuitenkin alkoi jo hyvissä ajoin ennen ajokortti-ikää. Ostin vanhemmiltani Victor 2300SL ´72 eli ensimmäistä FE-sarjaa. Auto oli todella mätä, ja niinpä siinä sitten opettelin hitsaamisen jalon taidon... 7 vuotta autoa tuli rakennettua.  Varoittavana esimerkkinä autoharrastuksen iloista ja suruista tämä kyseinen auto tuhoutui täydellisesti vain noin viikko valmistuttuaan. Auto paloi täydellisesti. Lisään tarinaa autosta ja sen kohtalosta myöhemmin.... Ohessa kuitenkin kuva "lopputuloksesta"

 

3. Varaosa käyttöön tuli hankittua VX 2300 ´77 Espoosta. Yhtään kuvaa ei tullut autosta otettua, koskapa tuo oli paljon ennen digikamera aikaa. Kuvan esittämä auto on täysin vastaavan näköinen kuin varaosa autoni, tosin minun oli punainen ja varustettu mauttoman suurella etuspoilerilla, joka oli tehty pellistä. Puskurit oli katkaistu, joten maski näkyi kokonaisuudessaan. Muistan että autosta, ainakin sen purkuvaiheesta on jossain kuva, koetan löytää sen tänne piristämään teitä kaikkia

 

 

 

 

 

4. Totaali tuhon jälkeen tuli hankittua seuraava peli, joka oli yllättäen niin ikään ´72 Victor 2300SL, tosin koriltaan paljon paremmassa kunnossa kuin omani alkuhetkellä.

 

 

 

 

 

5. Varaosa auto tuli edellisen mukana. Eipä siinä paljoa ollut...

 

 

 

 

6. Lähinnä varaosamielessä tuli hankittua myös tämä...

 

 

 

 

 

7. ..ja tämä. 

 

 

 

 

8. Pitkään himoitsin VX 4/90 sport mallia, sellainen kun tuli kaupan, olihan se pakko hakea.

 

 

 

 

 

9. Tämän Vauxhallin ostin, koska sen piti olla GLS malli, Vaan eipä ollutkaan. Ihan perus VX ´77 johon oli vaihdettu joitakin GLS pisteosia.

 

 

 

 

 

10. Pitkästä aikaa oikein käyttöautoksi tuli hankittua Vauxhall, ja mikäpä muukaan kuin ´72 Victor. Tosin tämä on alkujaan ollut 1800DL johon edellisten omistajien toimesta oli vaihdettu 2300 moottori.

 

 

 

 

11. Pääasiassa hetken mielijohteesta tuli hankittua tämä 3300 moottorilla ja ylivaihdelaatikolla varustettu malli. Moottori ja vaihteisto tosin eivät jääneet minulle.

Auton lopullinen taru päättyi loppukesästä 2008, kun sen hylky meni Stena metallin kierrätykseen. Pisteosat ja akselit otin talteen.

 

 

 

12. Erinäisten sattumien  seurauksena huomasin olevani suomen ainoan 3300 Farmarin onnellinen omistaja. Näitä autoja on tehty vain 693kpl. Tästä tulee vielä museoauto.  Kuvassa auton edellinen omistaja Marko Pätsikkä. Kuvan on ottanut Juha Forselius.

Auto on tällä hetkellä tallin suojissa odottamassa museointia. Museointi projekti ei tule olemaan helppo. Laitan muutamia kuvia tänne kun kerkiän....

 

 

13. Samasta paikasta kuin tuo 3300 farkku, tarttui hihaan myös tämä melko harvinainen VX farmari.

 

 

 

 

14. Tulihan se vihdoin hankittua se aito ja alkuperäinen GLS mallikin. ´77 mutta ´79 käyttöönotettu Vauxhall VX2300GLS löysi tiensä minun hoiviin loppukesästä 2008. Ulkoisesti siistissä autossa on toki melkoisen lailla ehostettavaa, mutta kesä 2009 olisi tarkoitus tällä kurvailla. Josko sitten vapuksi liikenteeseen ?...

 

 

 

 

15. Yksi pitkäaikainen haave toteutui, kun vuosia kestänyt etsintä viimein tuotti tulosta. Ruotsalaista "keltaista pörssiä" lukiessa vastaan tuli ilmoitus FE Ventorasta. Yhteyden otto myyjään, ja kauppoja alettiin hieroa.

Auton osto ja haku oli melkoinen seikkailu, lue lisää Ventoran omalta sivulta, mutta varo, juttu on melko pitkä... Ventoran sivulle pääset klikkaamalla Ventoran kuvaa.

 

 

 

16. Vaikkei kyseessä olekaan FE-korinen niin Vauxhall kuitenkin!

´78 Chevette HB GLS, josta on GLS merkit poistettu, tekniikkana Opel Corsa A GSI 1.6i n.130hp + Getrag 240 + Opel Kadet GT/E lukollinen taka-akseli.

Tämä vaimon "kauppakassi" on katsastusta vaille valmis. Josko jo lähitulevaisuudessa....

Kotisivu | Kori ja Historiaa | Moottorit | Mallit | Omat Autot | FE-rekisteri | Ulkomaan ihmeet | Kotimaan tapahtumat

Tätä sivustoa on viimeksi päivitetty 21. heinäkuuta 2009